Carrosserieschade, wat nu?

Heeft de carrosserie van je auto schade opgelopen? Je bent niet alleen. Als je ooit carrosserie schade aan je auto hebt opgelopen, herken je waarschijnlijk één of meerdere van onderstaande situaties! Maar wat doe je best aan jouw specifieke schade?

Laat ons even kijken naar de meest voorkomende carrosserie schade!

1. Carrosserieschade aan voor- of achterbumper

De meest voorkomende carrosserie schade is bumperschade. Dit is geen verrassing; in de meeste gevallen is de bumper het eerste onderdeel tussen jou en het obstakel in kwestie!

Een moment van onoplettendheid tijdens het manoeuvreren van de wagen is de belangrijkste oorzaak van bumperschade. Daarnaast zijn aanrijdingen met andere wagens een veelvoorkomende oorzaak, vaak met zwaardere schade tot gevolg.

Volgens Nederlandse cijfers rond carrosserie schade doet de meeste bumperschade zich voor aan de rechterkant. Het feit dat we vaak rechts van de weg parkeren, zou hiervan de oorzaak zijn.

Img

Een beschadigde voorbumper kan soms worden gerepareerd met polyester en plamuur. De gaten worden afgedicht met polyester en de onregelmatigheden worden opgevuld met plamuur. Dit duurt lang omdat elke laag moet drogen en polymeriseren voordat een nieuwe laag kan worden aangebracht. Ook hier wordt alles vooraf grondig gereinigd en ontvet om de hechting van polyester, vulstof en verf te optimaliseren. Hoe moeilijker de locatie, hoe langer de reparatie duurt. Vaak moeten naden worden gerepareerd, wat veel tijd in beslag neemt. Deze reparatie kan tot 900 euro kosten, maar start al vanaf een dikke 200 euro wanneer de bumper enkel overspoten moet worden.

Soms kan de voorbumper niet worden gerepareerd of is vervanging goedkoper. De nieuwe bumper is kleurloos en moet in de originele kleur geschilderd worden. De kosten van het schilderen en de kosten van de nieuwe bumper zijn dan natuurlijk ook voor jouw rekening.

De prijs van een nieuwe bumper is afhankelijk van het merk en type auto. Gemiddeld kost het 500 euro. De kosten van het spuiten van de bumper start vanaf zo’n €225 euro. Dit betekent dat de nieuwe bumper al snel 700 euro kost.

2. Krassen in de carrosserie & Lakschade

Krassen op de carrosserie (met dus lakschade tot gevolg) staan op nummer 2 van de lijst. Deze carrosserie schade komt dan ook ontzettend veel voor, aangezien er krassen zullen ontstaan bij praktisch elke vorm van beschadiging (bijvoorbeeld bij bumperschade zoals hierboven beschreven).

In de meeste gevallen is kras- of lakschade gelukkig heel eenvoudig te herstellen. Met de spotrepair techniek is de kras zo weer verdwenen, zonder dat dit veel tijd of geld hoeft te kosten. Dit kan heel eenvoudig hersteld worden, maar soms is de carrosserie schade groter en moeilijker te herstellen.

Als er zo’n schade is aan de lak van de carrosserie, dan is er deze procedure om de lak opnieuw te repareren. Eerst wordt de vlek grondig gereinigd (ontvet), vervolgens gladgestreken en opnieuw ontvet. In sommige gevallen is het noodzakelijk om een vulstof te gebruiken om anomalieën te verwijderen. De plamuur heeft tijd nodig om te drogen en moet worden geschuurd. Als alles in orde is, wordt de lak aangebracht. Vaak wordt er meerdere onderdelen meegespoten om kleurverschillen te voorkomen.

Veel carrossiers brengen ook een beschermende verflaag aan op de echte lak. Dit is een transparante laag. Deze lagen moeten ook elk opdrogen. Nadat de verf is uitgehard, wordt de carrosserie opnieuw gepolijst met behulp van een reinigingsmachine. Door deze uitgebreide behandeling is de schade niet meer herkenbaar. Natuurlijk is er ook de prijs. Kleine beschadigingen aan de lak zoals deze, op een gemakkelijke plaats, kunnen al snel oplopen tot ongeveer 400 euro.

3. Glasbreuk en ruitschade

De meeste bestuurders krijgen wel eens met glasbreuk of ruitschade te maken. Je hebt dit vaak niet onder controle en dat maakt deze carrosserie schade zo lastig.

Je rijdt rustig naar huis, en plotseling vliegt er een klein steentje tegen je voorruit met een sterretje tot gevolg. Ruitschade staat niet zomaar op de derde plaats, want het gebeurt heel regelmatig.

Dit kan heel eenvoudig hersteld worden, maar soms moet de gehele ruit vervangen worden. Dat gebeurt vooral als het sterretje of de barst te groot zijn om met SMART Repair technieken te repareren. Een herstelling voor schade die je onmogelijk vermijdt, kan frustrerend zijn!

4. Deuken en blutsen

De meeste deuken vind je in de autodeur. Het gebeurt nu eenmaal dat bestuurders of passagiers de deur iets te enthousiast willen openen, zonder te kijken of er een paaltje, muur of andere wagen naast hen staat. Voor je het weet heb je schade aan de carrosserie.

Wanneer de deuk niet al te groot is, kan deze vlot hersteld worden met moderne technieken. Met uitdeuken zonder spuiten (UZS) kan de deuk dan hersteld worden zonder dat het onderdeel opnieuw gespoten moet worden, waardoor er tijd en kosten worden bespaard!

Maar er bestaan natuurlijk verschillende soorten deuken. Wanneer deze niet hersteld kunnen worden met de UZS techniek, moeten ze hersteld en gespoten worden. De ene bluts is moeilijker te verwijderen dan de andere. Er worden dan ook verschillende technieken gebruikt.

In geval van een interne schade moet het onderdeel worden gedemonteerd om deze te kunnen bereiken. Het demonteren vereist natuurlijk extra tijd en dus extra geld. Na het verwijderen van de deuken, wordt de oneffenheid gespoten. In veel gevallen moeten complete deuren of andere onderdelen opnieuw gespoten worden, ook al is er maar een kleine bluts. Dit om kleurverschillen te vermijden.

Uitdeuken varieert dus hard wat betreft de inspanning en de moeilijkheid. De prijs varieert kan snel de hoogte ingaan richting de honderden euro’s. Als de hierboven vernoemde techniek “uitdeuken zonder spuiten” kan toegepast worden, is het daarentegen een stuk goedkoper, en starten sommige carrossiers al bij €75.

5. Parkeerschade

Hoe kan het ook anders... parkeerschade! Vele bestuurders lijken een lichte paniekaanval te krijgen als het op parkeren aankomt, maar eigenlijk hebben ze dat recht; een aanzienlijk deel van alle carrosserie schade ontstaat namelijk bij het parkeren. Is het op een drukke parking, loop je ook het risico om een andere wagen te beschadigen, wat de kost nog meer doet oplopen.

6. Frontale aanrijdingen

Bij een aanrijding waarbij de voorzijde van het voertuig is geraakt, kan de schade snel zeer hoog zijn. In veel gevallen is er meer schade dan alleen de voorbumper. De koplampen barsten vaak, de motorkap is defect en zelfs de onderdelen eronder, zoals het chassis en de radiator, moeten weerstaan. Deze carrosserie schade kan snel variëren van 3.000 tot 4.000 euro.

Tips om schade te vermijden

De meeste carrosserie schade ontstaat tijdens het manoeuvreren. Deze handige tips kunnen krassen en deuken helpen voorkomen:

  • Vertrouw nooit helemaal op de parkeersensoren. Tast de grenzen niet af: een continu signaal wilt zeggen dat je nog maar een 20-tal centimeter speling hebt.
  • Parkeer bij voorkeur op een ruime parkeerplaats. Zo vermijd je dat je je portier openzwaait tegen een andere auto en dat je zelf risico loopt.
  • Beter een keer extra aan het stuurwiel draaien dan een keer te weinig. Is de kans reëel dat je met de bumperhoek je voorligger raakt bij het uitparkeren, doe dan een extra manoeuvre.
  • Vergeet je handrem niet aan te trekken als je parkeert. Zet ook steeds de versnellingspook in eerste of in achteruit. Zo blijft de auto vast en zeker op zijn plaats.
  • Ben je echt geen held in het parkeren? Kies dan voor een auto met automatische parkeerhulp. Het enige dat je moet doen, is gas geven en remmen – de auto stuurt zelf. Sommige auto’s nemen zelfs de volledige handeling voor hun rekening.

Img

Vandalisme

In het slechtste geval word je slachtoffer van vandalisme. Meestal wordt deze schade met een sleutel of scherp voorwerp gepleegd en zijn alle panelen van een flank getroffen. Het kan ook gebeuren dat je spiegel wordt gebroken. Jammer genoeg is de dader in de meeste gevallen onvindbaar. Je kan best klacht neerleggen, maar zonder dader zal de schade voor de verzekering of voor eigen rekening zijn.

Heb je één of meer van bovenstaande schades opgelopen? Vergelijk altijd eerst enkele carrosseriebedrijven om zo de voordeligste offerte te vinden.

Andere recente berichten

Verder lezen
Verder lezen
Verder lezen