Krassen verwijderen: zelf je carrosserie herstellen?

Of het nu jouw schuld is of niet, de carrosserie van een auto is zelden volledig vrij van krassen of lakschade. Bij kleine krasjes (je wil bijvoorbeeld je bumper herstellen) kan de verleiding groot zijn om naar de Brico of dergelijke te gaan en een stift te kopen die je krassen belooft te doen verdwijnen…

Als de schade ernstiger is en je hebt een beetje vertrouwen in je doe-het-zelf vaardigheden, wil je misschien de juiste kleur verf online bestellen, het onderdeel schuren en zelf aan de herstelling beginnen.

Beide opties zijn mogelijk, maar of je tevreden zal zijn met de resultaten als je zelf een autopaneel probeert te herstellen, is een andere zaak. Hieronder vind je alle stappen terug, zodat je kan vergelijken tussen de doe-het-zelf aanpak of het werk van een professionele carrossier.

1. Zelf reinigen en ontvetten

Om de schade te kunnen herstellen is het absoluut noodzakelijk dat het beschadigde gebied van de carrosserie vrij is van vuil, vet en stof. Je gebruikt ontvetters en speciale doeken en zorgt ervoor dat de auto droog blijft om de reparatieplek te beschermen tegen slecht weer. Vochtigheid en temperatuurverschillen beïnvloeden de kwaliteit van de herstelling.

2. Zelf schuren

Het schuren van het beschadigde gebied van de carrosserie verwijdert oneffenheden en zorgt ervoor dat de uiteindelijke reparatie vlot verloopt. Je kan zowel een vlakschuurmachine als een handschuurmachine gebruiken, idealiter beide. Er bestaat niet per se een standaardmethodiek: je ervaring bepaalt de techniek en de kwaliteiten van schuurpapier die gebruikt moeten worden om de schade te kunnen herstellen.

Bonus:

Breng een primerlaag aan op de carrosserie. Niet alle oppervlakken hebben dit nodig, dus hier is ervaring opnieuw van belang. Breng altijd een eerste spuitlaag aan, die je dan kan laten drogen, liefst onder speciale hiervoor bedoelde lampen. Daarna kan de tweede laag aangebracht worden.

3. Zelf spuiten

De kleur van de lak is natuurlijk erg belangrijk. De lak moet exact overeenkomen met de rest van de carrosserie om kleurverschillen te vermijden. Hiervoor moet je de exacte tinten rond de schade opmeten. Digitaal kan je dan de exacte kleur bepalen en zo de juiste mengeling voorbereiden. Dit is een gespecialiseerd proces dat een degelijke kwaliteit garandeert en vrij moeilijk is voor doe-het-zelf carrosserie herstellen.

Ervan uitgaande dat je er zelf in slaagt om de exacte kleur te vinden is het nog steeds een tijdrovend en moeilijk proces. Alle omringende carrosseriepanelen moeten worden afgedekt, evenals andere mogelijke (sier)elementen.

De verf wordt aangebracht met een spuitpistool, waarbij de randen worden afgeplakt om te zorgen voor een gladde afwerking over het gehele paneel. Als je gespecialiseerde lampen gebruikt om de lak te doen drogen, hoeft het niet lang te duren. De warmte van de lampen is zeer hoog en vochtige omgevingen kunnen de kwaliteit van de afwerking sterk beïnvloeden.

4. Zelf polijsten

De laatste taak bestaat uit het polijsten van de carrosserie. Gebruik hiervoor een kwalitatieve poliermachine om de vernis aan te brengen. Het is aan te raden om de wagen hierna minstens 3 dagen niet te wassen, en idealiter zelfs een week. Daarna kan de auto normaal worden gereinigd.

Zelf herstellen of toch maar een professionele carrosserie?

In de meeste gevallen is het aan te raden om de herstelling te laten uitvoeren door een echte vakman. Dankzij Carfixer kan je eenvoudig offertes vergelijken en vind je jouw ideale carrosserie!

Andere recente berichten

Verder lezen
Verder lezen
Verder lezen